راهنمای طرز کار قهوه‌ساز فرنچ‌پرس

فرنچ‌پرس چیست؟

فرنچ پرس، دستگاهی همه کاره و همچنین روشی برای دم‌آوری قهوه است که با چندین نام دیگر نیز شناخته می شود، معمولاً به آن cafetière، cafetière à piston، caffettiera a stantuffo، پرس دیگ، پرس قهوه یا پیستون قهوه می گویند. این نام ها به جای یکدیگر برای توصیف همان دستگاه‌های دم آوری استفاده می شوند. (منبع ویکی‌پدیا)

فرنچ‌پرس، دارای اهرم متصل به یک صافی است که به شما این امکان را می‌دهد، همزمان با قرار دادن قهوه آسیاب‌شده در بخش ظرف استوانه‌ای و فشار دادن همان اهرم، قهوه را در مخزن فرنچ پرس دم کنید. پس از دم کشیدن قهوه، دانه‌های قهوه را با یک صافی مشبک به ته لیوان فشار می‌دهید و صبر ‌می‌کنید تا قهوه‌ای خوب، پررنگ و زیبا برای شما باقی بگذارد. کیفیت قهوه دم‌شده با فرنچ پرس، معمولا به نسبت حجم قهوه با آب جوشی که برای دم آوری استفاده می‌شود، بستگی دار

اجزاء فرنچ پرس

فرنچ پرس، دستگاه نسبتا ساده‌ای است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه، ما در ادامه به معرفی اجزای آن پرداختیم:

1- فریم:

فرنچ پرس‌ها معمولا دارای فریمی هستند که مخزن شیشه‌ای را نگه می‌دارد. کاربرد اصلی فریم، تکیه‌گاهی برای کل دستگاه است و آن را روی میز و سطوح نگه می‌دارد. جنس آن‌ها معمولا از پلاستیک یا فلز است.

2- مخزن شیشه‌ای:

اصلی‌ترین عضو فرنچ پرس، بدنه یا مخزن آن است. مخزن‌ها استوانه‌هایی هستند و عموما جنس آن‌ها شیشه‌ای است و در ابعاد مختلف تولید می‌شوند.

3- درب و صافی قهوه:

در دستگاه فرنچ‌پرس این دو قسمت به یکدیگر متصل هستند. با فشار دست، اهرم صافی را به پایین مخزن هدایت می‌کند و صافی باعث می‌شود پودر قهوه یا تفاله‌ها از نوشیدنی جدا شود. همچنین، صافی مانع از بالا آمدن پودر قهوه و مخلوط دوباره آن با نوشیدنی می‌شود. جنس اهرم و صافی، از استیل ضد زنگ است. زیرا، تماس زیادی با مایعات دارد و باید از جنس مرغوبی استفاده شود. و اما درب فرنچ‌پرس که درپوشی بر روی مخزن است و میله از آن رد می‌شود نقش بسیار مهمی در دم‌آوری قهوه و انواع دمنوش دارد و به گرم ماندن نوشیدنی کمک می‌کند.

کاربردهای فرنچ پرس

فرنچ پرس اگرچه یک وسیله کوچک و ساده است، اما دستگاهی فوق‌العاده راحت است که در هر آشپزخانه‌ای باید باشد. طراحان ایتالیایی نمی‌دانستند که دستگاهی که در سال 1929 ثبت اختراع کردند به یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های قابل حمل در بین علاقمندان قهوه در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. کار با آن ساده است، می‌توان در عرض چند دقیقه از یک دم‌نوش فوق‌العاده لذت برد. به همان اندازه که طراحی فرنچ‌پرس ممکن است ساده باشد، کاربردهای زیادی برای دم‌آوری نوشیدنی دارد که عبارتند از:

  1. دم‌آوری قهوه با فرنچ‌پرس
  2. دم‌آوری چای با فرنچ‌پرس
  3. درست کردن قهوه کلد برو با فرنچ‌پرس
  4. فوم‌گیری شیر با فرنچ پرس
  5. تهیه آبمیوه‌ یا کوکتل
  6. تهیه دمنوش با فرنچ‌پرس

در ادامه، به توضیح هر کاربرد می‌پردازیم.

1- دم‌آوری قهوه با فرنچ‌پرس

دم‌آوری قهوه با فرنچ‌پرس، یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه با کم‌ترین امکانات و تلاش است. ممکن است فکر کنید تهیه قهوه مدت زمان زیادی طول می‌کشد، اما بسیار ساده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید. قهوه آسیاب شده را داخل فرنچ‌پرس می‌ریزید، آب‌ داغ را اضافه می‌کنید، بعد از یک دقیقه اهرم فرنچ‌پرس را به سمت پایین فشار می‌دهید تا تفاله‌های قهوه به ته فرنچ‌پرس ته‌نشین شود و قهوه دمی شما آماده سرو است.

2- دم‌آوری چای با فرنچ‌پرس

نه تنها قهوه نوشیدنی محبوب دنیاست بلکه چای از محبوبیت بالایی در جهان برخوردار است. با توجه به ساختار و اجزای فرنچ پرس می‌توان مانند قهوه، در این دستگاه کاربردی چای دم کرد. طرز استفاده از فرنچ پرس برای چای، مانند سایر دمنوش‌های گیاهی است اما فرنچ‌پرس برای دم‌آوری چای سبز مناسب‌تر از چای سیاه است.

3- درست کردن قهوه کلد برو با فرنچ‌پرس

یکی از متدهای جدید که به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته است تهیه قهوه سرد است. کلدبرو، نوعی قهوه دمی است که در مدت زمان طولانی تهیه و سرد سرو می‌شود. فرنچ پرس، با توجه به ساختاری که دارد برای درست کردن این نوع قهوه بسیار مناسب است. بعد از سپری کردن ۱۸ تا ۲۴ ساعت، از قهوه کلدبرو خود لذت ببرید.

4- فوم‌گیری شیر با فرنچ پرس

اگر به قهوه‌ لاته و کاپوچینو علاقمند هستید، برای تهیه فوم شیر این نوع قهوه‌ها در منزل از فرنچ پرس استفاده کنید و دیگر احتیاجی به دستگاه فوم‌گیر شیر ندارید. شیر گرم را داخل مخزن فرنچ‌پرس بریزید و سپس چندین بار متداوم اهرم را پمپ کنید. بعد از گذشت مدت کوتاهی فوم شیر شما آماده‌ است.

5- تهیه آبمیوه‌ یا کوکتل

اگر به آبمیوه‌های ترکیبی علاقه دارید، فرنچ‌پرس ابزار مهمی است. بدون نیاز به مخلوط‌کن که استفاده از آن دردسر زیادی دارد به راحتی از فرنچ‌پرس استفاده کنید. فرنچ‌پرس، ابزاری عالی برای تهیه نوشیدنی‌های فوری برای پذیرایی از مهمانان است. مخلوط کردن نوشیدنی‌ها با استفاده از فرنچ‌پرس شبیه فوم‌گیری شیر است: همه مواد کوکتل میوه‌ای خود را در مخزن فرنچ‌پرس بریزید و درب آن را ببندید. سپس، اهرم را به بالا و پایین پمپ کنید. محتویات را در یک لیوان کوکتل بریزید و کوکتل میوه‌ای آماده است.

6- تهیه دمنوش با فرنچ‌پرس

با استفاده از فرنچ‌پرس، دمنوش مورد علاقه خود را دم کنید. دم‌آوری دمنوش با فرنچ‌پرس دقیقا مانند تهیه چای است، با این تفاوت که پس از اضافه کردن آب‌جوش به دمنوش اجازه دهید، ۵ الی ۷ دقیقه در فرنچ پرس بماند تا دم بکشد و نوش‌جان کنید.

اشتراک گذاری